Kan det vara så att det funkar?
Man erbjuder sig att förlänga mitt årskort med en månad eller köpa tillbaka det om jag inte längre vill resa med SJ. Lite sent och lite lite kan någon säkert tycka, men "sent ska syndaren vakna" och med tanke på hur många det är som omfattas måste jag ändå säga att jag tyckar att det är en ganska kraftfull åtgärd. Dessutom var jag nästan i tid till Skövde i morse och trots att det har varit ett "omfattande signalfel" är vi bara tio minuter försenade på vägen tillbaka. Snyggt jobbat!
Det är nästa så att man börjar tro på att det här med positiv förstärkning fungerar. Jag skcikar ett nytt meddelande till SJs kundtjänst och VD, när jag är framme i Stockholm. Brevid mig är det en kille som ber ombordpersonalen om en huvudvärkstablett. De har ingen så jag sticker till honom två Alvedon i hopp om att han ska bli av med huvudvärken och jag ska kunna samla lite god karma. Som SJ-resenär vet man aldrig när man kan behöva den.
Lite positiv förstärkning till SJ
Om en stor nackdel med att köra bil är att det känns som bortkastad tid, är en fördel att man får tillfälle att lyssna lite på radio. När jag satt och körde fram och tillbaka till Örebro igår fick jag möjlighet att lyssna och hörde bland annat en intervju med Claudia Galli. Verkar vara en tjej med många järn i elden. Utöver ett flitigt bloggande har hon bland annat varit verksam som hundpsykolog. Istället för att bestraffa hundar när de gör fel, arbetar hon med positiv förstärkning av hundarnas önskade beteenden så att de ska vilja göra rätt.
Idag har jag sett en annan sida av SJ. Tåget var försenat 30 minuter till Skövde, så jag kommer med ett senare tåg till Falköping och missade min förbindelse till Tranemo. Utan att jag behövde tjafsa hade tågvärden bokat en taxi som väntade på att få ta mig från Falköping till Tranemo. Det jag gillade extra mycket var att jag inte behövde vara "på" för att de skulle se till att ordna detta. Många gånger känner jag att det är de som skriker mest som får som de vill. Jag har inga problem med att ta till brösttoner i fall det är vad som krävs, men det blir ju så mycket trevligare om de sker per automatik.
Det här är något som skulle behöva hända oftare, men i dagarna får ju SJ, mest en massa skäll. Eftersom all denna negativa energi inte har lett till någon förbättring, så bestämde jag mig för att testa Claudia Gallis metod med positiv förstärkning. Från ord till handling. Jag har nu skrivit tackbrev till SJs kundtjänst och VD. Det kostade dem 1684 kr, men denna förmiddag är jag en nöjd SJ-resenär.
Återstår att se om denna nya strategi från min sidan resulterar i att de lyckas med att ta mig hem i eftermiddag samt tur och retur till Skövde i morgon. :-)