Julstämning?

Så sitter man då pa väg hem från sista arbetsdagen innan jul.

Jag passade på att skicka ut mina julhälsningar via e-post idag. Det är spännande att se vilka som utnyttjat klämdagarna och som man därför får automatiska svar från.

"I am on holiday 20.12.08-4.1.09 (both days included)."
"Tack för ditt brev! Jag är ledig och är tillbaka måndagen den 29 december."
"Jag är jul och nyårs ledig och är på plats nästa år igen."
osv. (Ni har sett dem.)

Någon av mina ryska kollegor påpekar att de börjar fest senare än vi, men håller på att festa längre.

Den som aldrig förnekar sig när det gäller att arbeta är den amerikanske lärstilsprofessorn Rita Dunn. En halvtimme efter min julhälsning skickats får jag ett brev på en A4-sida med en personlig julhälsning tillbaka. Hon berättar om sin makes 82-årsdag, ber mig hälsa till övriga på vårt lärstilscenter och bjuder hem oss till nästa sommar. Och då är kl 05.30 i New York. Hoppas att det finns så mycket krut kvar i mig när jag snart ska fylla 80 år!



Ken och Rita Dunn tillsammans med Jesper, Catarina och jag själv. (New  York 2007)

På vägen hem kryllar stan av hugade julklappsspekulanter och man kan fåga sig vart den ekonomiska krisen tog vägen. På tunnelbanan sitter en "white trash dam" och förfasar sig över alla invandrare som vi "svenskar" ska försörja. Hon tycker att det kan man ju faktiskt få säga eftersom det JU är så ALLA tycker. Jag undrar om hon haft ett arbete någon gång och funderar i mitt stilla sinne på om jag vill att mina skattepengar ska gå till att försörja henne eller de som kommer som flyktingar från andra länder. Det är klart att det finns människor som utnytjar systemet och det ska naturligtvis motverkas, men med tanke på att ingen kan vara säker på när de behöver utnyttja system tycker jag nog att man får se gränslöst på den solidaritet man visar. Det är ju ändå jul....

Tåget till Strängnäs är proppfullt och jag får sitta ute vid dörren, men det funkar ju det också. Det är ju ändå jul....

Ni har säkert sett den här, men jag skriver in länken i alla fall.
http://www.brockman.nu/blogg/?p=1342
Det är ju ändå jul....

God Jul!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0