Om hur man lurar sig själv att bli en "doer".

Sitter på en utbildningsdag vi arrangerar i Malmö. Föredragshållaren Fredrik frågar:

- Är det någon som har en blogg här?

Jag räcker förstrött upp handen och inser för sent att jag är ensam i rummet om detta.

- Den måste vi börja läsa, säger Fredrik. Och så är jag fast!


Men, jag har ju inte skrivit på flera månader!!! Vad ska alla tycka när de ser att jag är lat??? Nu får jag ta tag i det här och börja skriva!!! Denna gång utan några höga ambitioner på kvalitet. J


Det här med att offentliggöra sina ambitioner är något som är farligt, men som också kan vara ett sätt att sätta press på sig själv. Jag har ju inte skrivit på jättelänge. Det har faktiskt bara blivit ett inlägg sedan jag nollställde bloggen och hade bestämt mig för att göra mer ambitiösa inlägg en gång varannan vecka. Trodde jag ja...


Det är ju egentligen samma sak med det är att börja träna, gå ner i vikt o s v. Köpte ett gymkort på ett ställe som är öppet dygnet runt för ett par veckor sedan. (Då kan jag inte skylla på att det inte är öppet när jag har möjlighet att träna.) Det ligger 800 meter från min övernattningslägenhet. (Då kan jag inte skylla på att det är långt att gå.) Tror någon att jag kommit dit ännu???


Gjorde ett ganska framgångsrikt försök att gå ner i vikt i våras. Sedan kom sommaren och jag började fuska med lite godis och chips igen. Har jag gått upp eller ner i vikt???


Forum byter gas och jag måste byta ut min gasspis. De var och hämtade den gamla för ett antal veckor sedan. Innan de kan koppla in gasen igen måste jag sätta dit en ny bänkskiva som de kan montera min nya inbyggnadshäll i. Tror någon att jag har kommit mig för att göra det???


Det är bara att konstatera att jag är en svag människa, men det här inlägget är ju i sig bevis på att om man lovar något offentligt, så kommer sannolikheten vara större att man genomför det man sagt. Snart nyår, men varför vänta till nyårsafton med nyårslöftena? Mitt nya liv kan ju börja idag. Så det är väl lika bra att ta tag i allt på en gång! Så gör vi!


Nyårslöften den 2 december 2008:

1. Jag ska blogga minst en gång i veckan.

2. Jag ska utnyttja mitt gymkort minst en gång i veckan.

3. Jag ska äta godis max en gång i veckan.

5. Jag ska sluta äta chips och annat snacks.

4. Jag ska se till att köksbänken i min övernattningslägenhet är på plats senast efter trettonhelgen.


Hur svårt kan det va???


Det kommer de som fortsätter att läsa min blogg få veta.

Kommentarer
Postat av: André

Och jag kommer fortsätta o läsa... o j....r om du inte håller dina 5 löften. Då ska du få se på f....... :o)

2008-12-02 @ 19:11:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0