Nytt år och nygamla puckar

Hoppas att det blivit en bra start på 2009!

Själv firade jag in det nya året på en fest i Gävles gamla börshus. Trots att festen gick i 1920-talsstil blev den relativ opretentiös och trevlig. Kul folk och trvelig stämning. Vad mer kan man önska?

Dessvärre är det ju inte på alla ställen i världen stämningen är harmonisk. Jag förstår att det inte vore så kul att bo i Strängnäs i fall det började dimpa ner raketer från Åkers Styckebruk med jämna mellanrum. Kan tänka mig att en del av mig skulle känna för att spränga hela samhället i luften och göra parkeringsplats där. MEN, för mig skulle det förhoppningsvis även i ett sånt läge framstå som självklart att ett sådant försök bara skulle resultera i mer våld och att detta våld skulle bli ännu mer oförutsägbart.

Så vad sysslar Israelerna med? Vad är det för fel på dem? Och varför ger de sig på civila? Kan bara konstatera att Guds (oavsett vilket namn man vill kalla henne/honom för) vägar är outgrundliga. Om det nu mot förmodan finns något gudalikt, har jag svårt att tro att detta skulle vara dennes plan mellanöstern. En sak är säker. Oavsett hur noga Israel är att utplåna Gazaremsan och Västbanken, så kommer våldet att drabbar dem att tillta i styrka och möta mer förståelse i världen. Dessvärre misstänker jag att de struntar i det.

Om man försöker se till den lite mindre världen, den som jag lever i, så har året börjat i ordningsskapandets tecken. Hade en heldag med Jesper idag om den svenska versionen av vår bok och vårt samarbete med det danska lärstilcentret på Aarhus Handelshögskola. I morgon är det styrelsemöte på jobbet. På torsdag ska jag till Internationella Handelshögskolan i Jönköping för att diskutera handledning av mina doktorandstudier. Trots att finansieringen ännu inte är ihopsydd känns det som att saker och ting börjar ramla på plats. Men osvuret är bäst.

Trots att förutsättningarna för klimatförändringar, krig, världsekonomin och annat känns lite skakiga håller jag tummarna för ett bra 2009!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0