Vilodag? Jasså? Jaha? Hurdå?

Vi har haft vad arbetsgivarna kallar en "arbetstagarjul". Med uttag på sex semester- eller kompdagar har man kunnat vara ledig sedan den 20 december fram till idag. Men nu har den stora jobbångesten fångat Sverige! Jag ser den överallt i mina vänners stausfält på Facebook och MSN.

Någon "förbereder sig mentalt för arbete imorgon!"
Någon annan "vill inte börja jobba i morgon...nä."
Andra "vill att dagen ska gå långsamt."

Jag kan ju inte säga att jag direkt haft det problemet den här julen. Idag har varit ytterligare en helgdag då jag suttit på jobbet och pysslat med sådant som jag känner att jag är hopplöst efter med. Trettondagsafton gick åt till möten och trettondagen har gått åt till att beta av lite av det som jag borde ha gjort under de gångna veckorna när det blev möten istället.

Det finns säkert många som tycker att jag är helt galen, men när man är i ett så här "chokat" tillstånd finns det faktiskt inget som känns bättre än att i lugn och ro få skapa lite ordning och jobba ifatt. På kort sikt känns det faktiskt bättre än att ha vilat ut. Problemet är ju när det blir en långsiktig strategi att jobba ifatt på lediga dagar. Just nu finns dock inget att välja på. En stor fördel med att ha jobbat större delen av helgerna är att jag inte behöver känna någon ångest inför att börja jobba i morgon. Jag kan istället luta mig tillbaka i soffan pch konstatera att det snart är sommar.;-)

Tänker också på att det här med arbetsmiljö inte bara handlar om arbetstider. Kommer ihåg när vi härom sommaren satt och arbetade i restaurangen på Mariott Hotell vid Time Square i New York. Bra utsikt och en trevlig miljö gjorde att vi fick en hel del gjort.


Det här årsskiftet har det dock varit trögt med produktiviteten. Jag levererar, men allt har gått trögt och inte så utan ansträngning som det kan vara ibland. Så nu funderar jag lite på vart jag ska ta vägen för att hitta mitt flow igen. Man kan ju alltid drömma om en Japaninsprierad vistelse på Yasuragi, afternoon tea och middag på Wreta Gästgiveri, en hälsovecka på Viimsi Spa utanför Tallinn eller kanske en spa-eftermiddag på Sturebadet? Jämfört med hur andra har det i världen just nu kan man ju faktiskt känna sig rätt lyckligt lottad som har tid att drömma om dessa möjligheter till avkoppling.

Jag har det rätt bra ändå!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0