När "poppar" du?

Jag hörde från en kollega som arbetar med konceptet JGL Jämställdhet - Göra - Lära om en kul metafor som de använt när de diskuterat sina kurser.

Någon beskrev det här med lärande i grupp är som att "poppa" popcorn. Somliga majskorn "poppar" snabbt. Sedan tar det en stund och så börjar merparten att "poppa" i en explosionsartad process.  Men hur länge man än låter kastrullen stå på plattan kommer det alltid att finnas några "opoppade" majskorn kvar på botten. Om man försöker att höja värmen för att få de sista att poppa, kommer man att bränna några av de som poppat tidigt.

Tycker mig känna igen det där både på mig själv och de gymnasieelever och lärare jag utbildat.

Är du "poppad" eller "opoppad"?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0