Om struktur, tydlighet, engagemang och viktminskning

De gånga veckorna har jag varit ute och besökt ett gäng av de skolorn som arbetar med konceptet Diplomerad Gymnasieekonom. Under de år jag har arbetat med skolutveckling har jag sett värdet av att det finns en struktur att hänga upp arbetet på. Strukturen skapar en tydlighet som, om den kombineras med ett helhjärtat engagemang, kan få elever och lärare att de lyfta sig själva. Strukturen behöver vara så enkel att man inte upplever det som en stor belastning att inordna sig i strukturen. Men strukturen får inte vara för enkel. Då finns det en risk att man tycker att man "kan själv" och frångår strukturen. Ofta är detta ett första steg till att man också upphör med de beteenden som har skapat förändringen. För ett uthålligt utvecklingsarbete krävs alltså en uthållig struktur.


Detta är något som gäller också på det personliga planet. Viktväktarnas är ett exempel på en (ibland för) enkel struktur för att skapa förändring. Deras point-system är på intet sätt någon "rocket science". Det är en enkel struktur som i grund och botten handlar om att stoppa i sig mindre energi än man förbrukar. Då kommer kroppen att börja förbruka de reserver som samlats och man går ner i vikt.  Men när vi upptäcker hur enkelt systemet är, är det många av oss som tycker att vi skulle kunna göra det bättre själva. Därför väntar vi till ett bra tillfälle... någon gång i framtiden.


Jag har själv försökt att gå ner i vikt ett flertal gånger. Oftast har det resulterat i att jag gått ner tre-fyra kilo på ett par veckor och därefter återgått till mina vanliga rutiner varpå kilona ramlat på plats igen. För några år sedan bestämde jag mig för att göra ett seriöst försök att gå ner åtminstone 10 kg och att jag skulle stanna på den vikten. Jag köpte en paket från viktväktarna. Paketet skulle vara speciellt anpassat för killar och innehöll därför en samling "gadgets"; en CD, en stegräknare, ett måttband och lite andra prylar. Jag började mäta, väga och räkna points till förbannelse. Till min stora glädje började resultaten komma direkt och jag blev mer och mer motiverad. Efter tre-fyra månader hade jag inte bara nått mitt mål utan minskat sammanlagt 15 kg i vikt. Genom att fortsätta hålla koll på vad jag åt med ungefärliga points-beräkning lyckades jag också under en ganska lång tid hålla mina nya vikt. Efter något år började jag dock gradvis återgå till mina gamla rutiner vilket gjorde att kilona åter började lagras.


Nyckeln för mig till ett framgångsrikt förändringsarbete är alltså motivation och en enkel och tydlig modell som man följer konsekvent. Min förhoppning är att skolbesöken vi gör hos de skolor som varit certifierade ett tag nu bidrar till att lärare och elever kan behålla sitt engagemang och fortsätta sitt fantatstiska arbete och utvecklas inom konceptet Diplomerad Gymnasieekonom.


För min egen provata del väntar jag på att viktminskningsmotivationen ska återinfinna sig. Medan jag väntar tänker jag beställa en pizza...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0