"Om jag bara hade tid…"

Jag tycker att jag ofta hittar saker som jag skulle göra ”om jag bara hade tid”. Ibland stöter jag på böcker eller artiklar som jag önskar att jag kunde ägna en längre stund. Ibland ser jag att en viss tidskrift oftare har intressanta artiklar än andra. Sanningen är väl att alla har 24 timmar per dygn sju dagar i veckan och att det är upp till en själv hur man väljer att använda tiden. Jag har därför valt ut några favorittidskrifterer som jag lovat mig själv att börja läsa regelbundet.


Tidskriften Företagsminnen
ges ut av Centrum för Näringslivshistoria, en fantastisk organisation med ett gigantiskt arkiv i Bromma. Företagsminnen innehåller bilder och historier från en svunnen tid. Ofta känner man igen föremål. Man slås av hur länge sedan det var och hur mycket som har förändrats. Fyra nummer om året tycker jag att jag borde hinna med. Medlemsskap och prenumeration på gång.


Jag har aldrig varit medlem i Lärarförbundet eftersom det som gymnasielärare kändes naturligt att vara med i Lärarnas Riksförbund. I mitt nuvarande arbete har jag dock allt oftare kommit i kontakt med kloka tankar presenterade i Lärarförbundets tidskrift Pedagogiska Magasinet. Här presenteras forskning och pedagogiska rön på ett tydligt och enkelt sätt, men med ett djup som blir en välkommen motpol till den Björklundska infantiliseringen av den svenska utbildningsdebatten. Får de fyra intressanta numren som kommer ut per år av min mor som är medlem, så det är bara att ta sig tid.



Skriverier om kultur och underhållning har en tendens att bli antingen på en ytlig kvällstidningsnivå eller på en djup pseudointellektuell nivå som få förstår sig på eller uppskattar.  Sedan mars 2008 finns magasinet Filter, fullt med reportage, intervjuer och bilder som beskriver det som är på gång bland böcker, skivor, filmer och mycket annat. Väl värt en prenumeration på de sex nummer som kommer ut per år.


Så, då vet i alla fall jag vad jag kan göra av min lediga tid. ;-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0