Tankar om tid...

Sitter på ett försenat tåg och läser Bodil Jönssons bok "Tio tankar om tid. Tio år senare." Som vanligt är hon duktig på att sätta fingret på aktuella fenomen när hon reflekterar över hur vi ser på tid.

Jag funderar mest på hur SJ ser på tid. När jag stod i Centralstationens väntahall fick jag reda på att tåget "strax" skulle inkomma till spår 12b. Jag styrde stegen mot nämnda plattform i förhoppning om att det skulle ta ungefär "strax" att ta sig ner för trapporna, under spåren och upp på rätt plattform. Naturligtvis fick jag och alla andra stå och frysa 5-10 minuter innan tåget behagade komma.

Under mina tio år som aktiv tågresenär har jag utan framgång försökt reda ut vad tidsangivelserna i de meddelanden som ropas ut i högtalarsystemet egentligen betyder. De vanligast förekommande är följande:
"...inkommer nu till spår..."
"...inkommer strax till spår..."
"...inkommer snart till spår..."
"...inkommer om några minuter till spår..."

Man skulle kunna förledas att tro att ovanstående skulle vara en rangordning där "nu" betyder nu och "om några minuter" är längre bort i tiden än övriga alternativ. Men enligt min ganska stora erfarenhet finns inget sånt samband. "Strax" kan, som idag, betyda 5-10 minuter och "om några minuter" har jag ibland hört när jag redan tagit plats och sitter på tåget. 

En liten ledtråd till vilken tilltro personalen på SJ själva har till huruvida tåget kommer att uppenbara ges ibland i meddelandets inledning. Att man anger tågets avgångstid är aldrig ett bra tecken. Det innebär i regel att tåget är sent. Om meddelandet innehåller orden "med ordinarie avgångstid" kan man utgå från att tåget är rejält försenat. Om detta upprepas vid flera tillfällen i kombination med att den beräknade avgångstiden flyttas fram 10 minuter i taget, kan man utgå från att tåget kommer att bli inställt och lugnt sätta sig på ett fik med siktet inställt på nästa avgång.

Jag är egentligen inte förvånad eller upprörd över att tåg blir försenade. Det som irriterar mig är att man flyttar fram avgångstiden 5-10 minuter i taget och låter folk stå på perrongen trots att man måste ha insett att förseningen är mycket större.

En annan sak som irriterar är oviljan att ta ansvar för förseningarna. Nyligen ändrades ersättningsreglerna vid reklamationer så att ersättning utfaller endast om man är minst 60 minuter sen. Ersättningen är pinsamt liten. En fjärdedel av vad den var innan förändringen. Ännu pinsammare blir det när SJs kundtjänst i det längsta försöker undvika att betala ut ersättningen. I förra veckan skulle jag åka från Stockholm till Ronneby. När vi kom till Nässjö var X2000-tåget 45 minuter försenat, vilket gjorde att jag missade min anslutning och fick vänta till nästa tåg som gick en timme senare. Min försening till slutdestinationen för den resa som jag köpt av SJ uppgick alltså till drygt 60 minuter. Döm om min förvåning när kundtjänst vägrar betala ut ersättningen med hänsvisning till att de inte kört sträckan Nässjö-Ronneby själva och att deras försening bara var 45 minuter.

Ska bli spännande att se vart jag kommer och när idag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0